Boli mnie ząb

Magdalena Mrzygłód
Autor: Magdalena Mrzygłód
07.02.2023

Ból zęba potrafi skutecznie utrudnić, a niekiedy nawet uniemożliwić zwyczajne funkcjonowanie. Dlaczego właściwie zęby bolą i co w takim wypadku zrobić, żeby zażegnać problem?

Skąd bierze się ból zęba?

Nie każdy ból zęba jest taki sam. Możemy wyróżnić kilka jego rodzajów, które są spowodowane innymi czynnikami.

nagły i intensywny – najczęściej pojawia się przy spożywaniu posiłków i napojów. Może być też powodowany przez bodźce dotykowe (na przykład podczas szczotkowania zębów) oraz chemiczne (przy spożywaniu potraw słodkich i kwaśnych). Jest symptomem nadwrażliwości zębów. Jej przyczyną jest odsłonięcie szyjek zębowych (recesja dziąseł) lub starcie szkliwa, do którego dochodzi między innymi z powodu próchnicy, mechanicznych urazów i zbyt intensywnego szczotkowania;

przeciągający się, ćmiący lub pulsujący – taki ból, zwykle nasilający się podczas schylania, przebywania w pozycji leżącej oraz spożywania gorących i zimnych pokarmów, jest oznaką postępującej próchnicy. Atakuje ona najpierw szkliwo i koronę zębową, ale w miarę rozwoju przenika do głębszych tkanek, zębiny i miazgi, wywołując stany zapalne. Jeśli w porę nie zostanie podjęte leczenie, miazga obumrze;

przeciągający się i natarczywy, z towarzyszącą opuchlizną twarzy – świadczy o bakteryjnych infekcjach i martwicy miazgi. Taki stan skutkuje często zapaleniem tkanek okołowierzchołkowych, powstawaniem torbieli korzeniowej i ropni. Ból może być połączony z podwyższoną temperaturą organizmu, ropnym wykwitem w obszarze dziąsła i uczuciem wypychania zęba z zębodołu;

promieniujący, rozchodzący się na całą szczękę – jest odczuwalny przede wszystkim w tylnej części szczęki. Może być oznaką wyrzynania się ósemek lub ich nieprawidłowego ułożenia pod powierzchnią dziąsła, które skutkuje uciskiem nerwów. Jeśli promieniujący ból obejmuje większą część twarzy, prawdopodobnie jest związany z niewłaściwą pracą narządu żucia wywołaną zaburzeniami okluzji. W takim przypadku potrzebne jest leczenie ortodontyczne.

Boli mnie ząb

Jak uchronić się przed bólem zęba?

Kluczowe jest regularne odwiedzanie gabinetu stomatologicznego. Przynajmniej raz na pół roku zaleca się wykonywać u dentysty przegląd stomatologiczny. To dokładne sprawdzenie stanu zębów, a także innych części jamy ustnej, w tym: dziąseł, policzków, języka, podniebienia, ślinianek, stawów skroniowo-żuchwowych, mięśni żuchwy, kości podtrzymujących zęby oraz prawidłowości zgryzu. Przegląd stomatologiczny umożliwia wykrycie patologicznych zmian tkanek jeszcze na wczesnym etapie ich rozwoju, co pozwala zażegnać zagrożenie w zarodku.

Kolejną istotną kwestią są okresowe gabinetowe higienizacje zębów. Dzięki nim można uwolnić się od kamienia nazębnego i utrzymać czysty, zdrowy uśmiech. Odpowiednia profilaktyka to najlepszy sposób, by nie dopuścić do bólu zębów. Ale co zrobić, jeżeli jednak się on pojawi?

Jak poradzić sobie z bólem zęba?

W przypadku bolącego zęba trzeba jak najszybciej udać się do dentysty. Rozwiązaniem problemu jest bowiem leczenie zachowawcze. Lekarz usuwa tkanki objęte próchnicą, a następnie odbudowuje ubytek, zakładając odpowiednie wypełnienie. Światłoutwardzalne wypełnienia kompozytowe znakomicie naśladują naturalne tkanki zębów, dobrze wywiązując się z funkcji estetycznych i funkcjonalnych.

Sytuacja przedstawia się gorzej, jeżeli nie podejmie się w porę leczenia. Wówczas stan zapalny może ogarnąć miazgę zęba, a wtedy jedynym dla niego ratunkiem jest przeprowadzenie leczenia kanałowego. Zabieg ten polega na usunięciu miazgi z komory zęba i kanałów zębowych, a następnie wypełnieniu powstałej pustej przestrzeni ciekłą gutaperką – biozgodnym materiałem bazującym na żywicy. Dzięki temu ząb zachowuje swoje funkcje i nie trzeba go usuwać.

W niektórych sytuacjach konieczne jest przeprowadzenie leczenia ortodontycznego, na przykład w przypadku bólu spowodowanego zaburzeniami okluzyjnymi.

Co możesz teraz zrobić?

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o naszych atutach, zapraszamy do Dentica. Na wizytę możesz się umówić, dzwoniąc pod numer 576 051 951 (ul. Ogrodowa) oraz 601 051 951 (ul. Starowiejska) lub wypełniając formularz.