Implanty zębowe – przeciwwskazania

Magdalena Mrzygłód
Autor: Magdalena Mrzygłód
15.05.2024

Implanty to doskonały sposób na odbudowę uzębienia. Ale czy u każdego Pacjenta i w każdej sytuacji można je zastosować? W naszym wpisie omówimy przeciwwskazania do leczenia implantologicznego.

Wiek

Przeciwwskazania do implantów zębów obejmują między innymi wiek Pacjenta. Nie ma wprawdzie górnej granicy wieku – nie można być za starym na implanty. Można jednak być na nie za młodym. Leczenie implantologiczne powinno się przeprowadzać jedynie u Pacjentów, u których zakończył się już rozwój kostny. Taki graniczny wiek to osiemnaście lat, jednak dla bezpieczeństwa zaleca się, by nie przeprowadzać zabiegów implantologicznych u osób poniżej dwudziestego pierwszego roku życia.

Za mało tkanki kostnej

Żeby leczenie implantologiczne było skuteczne, implanty muszą zintegrować się z tkanką kostną szczęki lub żuchwy. Są obrastane przez kość i właśnie w ten sposób uzyskują potrzebną stabilność. Żeby jednak ten proces przebiegł prawidłowo, tkanka kostna musi być w odpowiednim stanie i ilości.

Problem w tym, że w miejscu brakujących zębów kość nie jest obciążana, ponieważ nie są na nią przenoszone siły żucia. Przez to dochodzi do jej przyśpieszonego zaniku. Właśnie z tego powodu nie zawsze można od razu przystąpić do leczenia implantologicznego. W części przypadków potrzebne jest wcześniejsze przygotowanie odpowiedniego podłoża kostnego (np. przeprowadzenie sterowanej regeneracji kostnej lub podniesienia dna zatoki szczękowej).

Choroby przyzębia

Jeśli chodzi o implanty zębowe, przeciwwskazania dotyczą również stanu przyzębia. To grupa tkanek, które utrzymują zęby na miejscu. Należą do nich dziąsła, ozębna, cement korzeniowy oraz kość wyrostka zębodołowego. Stan zapalny w tych tkankach może prowadzić do cofania się dziąseł i postępującego zaniku tkanki kostnej. Zdrowe przyzębie jest konieczne dla skutecznego leczenia implantologicznego, dlatego przed implantacją może być konieczne leczenie chirurgiczne lub periodontologiczne.

Implanty zębowe - przeciwwskazania

Ciąża

Przeciwwskazania do implantów stomatologicznych obejmują również ciążę. Przede wszystkim dlatego, że aby dokładnie zaplanować leczenie implantologiczne, potrzebne jest badanie RTG. Ten rodzaj badania jest natomiast odradzany w przypadku Pacjentek w ciąży.

Oprócz tego leczenie implantologiczne obejmuje farmakoterapię, a niektóre ze stosowanych środków mogą mieć niekorzystny wpływ na przebieg ciąży. Podczas ciąży występują też wahania hormonów. Mają one wpływ na zmianę wydzielania i konsystencji śliny oraz stany zapalne dziąseł i przyzębia, co może zaburzać proces integracji implantów z tkanką kostną.

Cukrzyca a implanty

Cukrzyca jest jedną z częściej występujących chorób. Zatem wiele osób może się zastanawiać, czy jest ona przeciwwskazaniem do wszczepienia implantów. Na szczęście nie, ale pod pewnymi warunkami. Mianowicie choroba musi być kontrolowana, co oznacza między innymi ustabilizowany poziom cukru. W przeciwnym razie leczenie implantologiczne narażone jest na pojawienie się komplikacji.

Przeciwwskazania bezwzględne

Wyróżniamy także choroby, które są bezwzględnym przeciwwskazaniem dla implantów. Mowa tu o:

• osteoporozie,
  • nowotworach,
  • chorobach psychicznych,
  • chorobach reumatycznych,

Warto również wiedzieć, że istnieje szereg chorób takich, jak opisywana powyżej cukrzyca, które są przeciwwskazaniem do wszczepienia implantów jeśli nie są pod stałą kontrolą lekarza. Wspomnieć tu więc można o chorobie Parkinsona, chorobach szpiku, nadciśnieniu, niewydolności serca, czy też schorzeniach wątroby.

Dowiedz się więcej

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o leczeniu implantologicznym, zapraszamy do kliniki Dentica. Na wizytę możesz się umówić, dzwoniąc pod numer 576 051 951 (ul. Ogrodowa) oraz 601 051 951 (ul. Starowiejska) lub wypełniając formularz.